Bila Azan Berkumandang

Posted on

                Bila azan berkumandang dicorong speaker karat surau, semua orang yang mengaku Islam dengar. Ada yang buat-buat tak dengar macam kebingitan siren ‘paper lama’. Sama ada wujud atau tak azan tu, ia takde bawa apa-apa makna. Sekali-sekali bilal tidak  mengazani surau, rasa aman dan tenang  menyerap masuk dalam diri yang penuh dengan suara syahwat dan nafsu. Sebab itu, apabila dada kosong dengan iman, segala medium kebaikan yang menyentuh hati atau jiwa, cepat-cepat terpadam bagai abu kertas yang baru mula membakar.  Orang menyedari kepentingan azan bila tiba bulan Ramadhan. Berkepentingan sebab perut dan tekak mereka yang tak sabar untuk mencekik juadah pelbagai yang berjaya membuatkan air liur mereka meleleh.

Muazzin yang menarik urat tekaknya mengajak manusia agar bersolat tidak rugipun dalam kamus pahala. Sekalipun beliau solat hanya dengan imam, ganjaran jemaah dan pahalanya cukup besar di sisi Allah. Tugas ni kerana Allah. Tiada gaji, elaun cola atau ot, cuma yang ada hanya pahala. Zaman sekarang orang menilai pahala itu tidak berharga. Nilai wang itu lebih tinggi daripada pahala. Kenapa aku cakap macam tu ? Senang je, andaikata orang Melayu pentingkan pahala, sudah tentu surau ini dibanjiri oleh jemaah. Yang ada, budak tak cukup baligh bergusti, berhambat. Apa kes. Lihatlah di Jusco, Giant, Tesco, Angsana, Kota Raya, malas lagi aku nak sebut. Walaupun tempat tu menghabiskan duit mereka dan ada yang sanggup berhutang, ianya masih menjadi tempat sembahan bagi manusia. Pergi surau, ada kena bayar, berhutang ? Bahkan, boleh tambah rezeki sebab kesyukuran atas nikmat yang diperolehi.

Seorang muazzin suara kena jaga. Jaga sekadar boleh bersuara. Lari pitching, tune, tu semua dunia. Yang penting, mukhlis. Itu syarat dalam semua ibadah pada Allah. Nanti sakit tekak tak boleh nak bertugas dan terpaksa ganti bilal lain. Tak semua boleh azan macam aku, ujar Pak Said, bilal Taman Sejati. Orang cakap aku azan macam Syeikh al Ghamidi. Sebodoh aku, Syeikh al Ghamidi tu imam, sejak bila turun pangkat jadi bilal. Kalau nak puji aku pun, agak-agak la. Komen Pak Said tak puas hati pada sahabatnya sebab puji tak ikhlas. Pak Said begitu komited pada tugasnya sebagai bilal. Tapi bukan bilal sepenuh masa, beliau hanya bertugas pada waktu Subuh sahaja. Walaupun sudah tua, masih mampu lagi untuk bangun pagi lebih awal, buka pintu surau, pasang lampu, bentang sejadah dan zikir dialunkan jika masih ada waktu sebelum azan.

Pernah lihat penyanyi jalanan yang menyanyi secara terbuka dengan harapan ada orang simpati dan hulurkan sedikit wang sebagai sumbangan. Konsepnya, ingin tarik perhatian orang ramai agar dengar, lihat, simpati dan hayati nyanyiannya seterusnya apa lagi, faham-faham sendiri. Begitu juga azan. Namun konsepnya berlainan. Merayu dan meminta orang yang mendengar azan tersebut, agar berhenti seketika daripada tugas, bangun daripada tidur, sedar daripada lalai mengingati dunia, untuk sama-sama menyembah Allah. Indahnya azan itu, dan pastinya ia mampu menghilangkan psiko anda.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s