Kepada Sesiapa Yang Pernah Ku Zalimi..

Posted on Updated on

Andai seseorang itu mengutus surat rasmi, sudah pasti formatnya begini ” Kepada sesiapa yang berkenaan @ Kepada Tuan Pengarah @ Kepada Sohibussamahah @ Kepada Menteri ” isyarat khusus surat itu ditujukan dengan mesej yang penuh dengan harapan dan permintaan. Begitulah juga dengan mesej yang ingin disampaikan pada blog ini. Cetusan ini bermula tatkala membaca buku ‘ Dua’ Minal Quran ‘ (Doa dari al Quran) yang telah dikarang oleh Dr. Alauddin Muharram. Maka bermula dari situ, kali ini tulisan ini ditujukan ” Kepada Sesiapa Yang Pernah Ku Zalimi ” sepanjang usia ku menjengah 33 tahun, sudah tentu di sana ada kekurangan, kelemahan, kemunafikan, kezaliman yang pernah ku lakukan pada saudara-saudara ku sebelum ini.

Perlu berwaspada tidak hanya ketika berada di jalanraya. Dalam pergaulan sesama Islam perlu juga berwaspada. Takut-takut tanpa disedari, tersilap cakap, terkata, terlepas cakap, teraniaya dan yang lebih bahaya takut terzalim sesama saudara. Ada satu kisah yang telah diceritakan oleh Imam az Zahabi di dalam kitabnya yang masyhur al Kabair tentang dosa kezaliman ini.

Pada satu hari aku terlihat seorang lelaki yang tidak bertangan hingga ke bahu. Aku mendekatinya. Lantas lelaki itu berkata, “Janganlah kamu sekali-kali menzalimi sesiapa”. Aku bertanyakan kisah hidupnya, maka dia bercerita bahawa dia telah melakukan kezaliman pada seseorang. Kezaliman itu berlaku apabila dia terlihat seorang pemancing ikan telah berjaya memancing ikan yang besar. Bila melihat ikan yang besar itu, aku merampas ikan tersebut dengan cara kasar untuk menjadi santapan aku pada hari itu. Dalam perjalanan pulang ke rumah memikul ikan, tiba-tiba ikan tersebut mengigit ibu jari dan aku terasa sakit yang amat sangat. Pagi keesokannya aku berjumpa doktor dan menasihatkan aku agar dipotong jari ini. Aku patuh pada arahan doktor. Kesakitan tetap terasa lagi, namun pada kali ini dipergelangan tangan. Doktor memberikan cara penyelesaian yang sama, aku menurutinya. Hinggalah akhirnya kesakitan itu menjalar ke lengan aku. Doktor memberitahu agar dipotong ke semua tangan ini sebelum ianya meresap ke tubuh badan dan boleh membawa maut. Aku akur dan redha. Dan jika ada orang bertanyakan mengapa boleh jadi begini, aku ceritakan perkara yang sama. Sekiranya aku meminta ampun dan redha atas apa yang telah aku lakukan kepada orang yang aku zalimi sudah tentu tangan aku tidak dipotong dengan sedemikian rupa. Sehinggalah aku mencari dan menjejaki orang yang telah aku zalimi itu dan aku bertanyakan pada lelaki tersebut. Apakah kamu masih mengenali aku ? Jawab lelaki itu, tidak. Akulah orang yang telah merampas ikan yang telah engkau pancing satu ketika dulu dan aku ceritakan apa yang telah berlaku selepas itu dan tanpa disedari lelaki itu menangis. Ia berkata, aku telah halalkan apa yang telah kamu lakukan setelah aku melihat sendiri bala yang menimpa diri kamu. Aku bertanya, apakah kamu berdoa setelah aku merampas ikan kamu ? Jawabnya, ya. Aku berdoa, ‘ Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya lelaki ini telah menakutkan aku dengan kekuatannya, maka Engkau tunjukkanlah padaku kekuasaanMu’.

Kezaliman itu datang dalam pelbagai rupa dan bentuk. Ada yang melakukan kezaliman dengan menggunakan kuasa dan tidak kurang juga ada yang menggunakan kekuatan fizikal yang dimiliki untuk melakukan perkara zalim ini sepertimana cerita di atas. Boleh juga dikatakan bahawa kezaliman itu datang daripada mulut, pemikiran yang dicetuskan dan kemudian anggota badan yang menjadi pelaksana kezaliman itu. Jika sekiranya seseorang itu diberikan Allah kelebihan tertentu seperti rupa paras yang cantik, kepandaian, kecerdikan, kemahiran dalam apa jua bidang tetapi disalahgunakan untuk tujuan jahat, ia juga dikira sebagai zalim. Sebab itu dosa zalim ini dibalas terus di dunia tanpa perlu untuk menunggu pembalasannya di akhirat. Imam Ibnu Hajar dalam kitabnya syarah hadis sohih Bukhari ada menyebut, dosa orang yang melakukan kezaliman ini dikira melakukan dua dosa sekaligus. Dosa kepada manusia dan dosa kepada Allah. Ini menjadikan dosa zalim itu berbeza dengan dosa lain daripada segi kedudukan dan balasannya di sisi Allah.

Andai kesalahan, dosa dan kezaliman itu perlu dibayar, tuntutlah ia selagimana diri ini masih dikandung hayat. Namun, jika kemaafan dan keampunan itu difikirkan lebih mulia dan terpuji, ampunilah dan maafkanlah diri ini demi untuk tidak melihat diri ku ini di azab oleh Allah.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s